ابزار رايگان وبلاگ

پایگاه فیلم های سینمایی




پایگاه فیلم های سینمایی


موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 80
بازدید کل : 87974
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

» نقد و بررسی فیلم The Grey

خاکستری : The Grey

کارگردان : Joe Carnahan

نویسنده : Joe Carnahan، Ian Mackenzie Jeffers

بازیگران :

Liam Neeson...Ottway

Dallas Roberts...Hendrick

Frank Grillo...Diaz

Dermot Mulroney...Talget

و...............

ژانر : اکشن

درجه سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 146دقیقه

" گرگ ها " حیوانات درنده ایی هستند که همواره باعث ترس و وحشت سایر موجودات عالم ( مخصوصاً انسان! ) شده اند. دوست دامپزشکی دارم که همیشه یک نکته را به من گوشزد می کند و آن اینکه " از هیچ حیوانی به جز گرگ نباید ترسید! " . او تعریف می کند که تنها گونه ایی از حیواناتِ درنده که هیچ علاقه ایی به خوردن تمام طعمه هایش ندارد، گرگ است! ظاهراً این حیوان تنها از کشتن و دریدن موجودات زنده لذت می برد و اگر در این بین گرسنه هم باشد که دیگر اوضاع وخیم تر هم می شود! اما این قضیه در منطقه آلاسکا که داستان فیلم « خاکستری » در آنجا اتفاق می افتد کمی متفاوت از دیگر مناطق است. در این منطقه ظاهراً گرگ ها بسیار درنده تر از دیگر نقاط جهان هستند و دردسرهای فراوانی هم برای ساکنین این منطقه ایجاد می کنند بطوریکه در یک قانون جنجالی، اعلام شده شکار گرگ ها در منطقه الاسکا آزاد هست و هرکس که بخواهد می تواند این زبان بسته ها را به دیار باقی بفرستد! البته این قانون که توسط « سارا پالین » ( یکی از عجیب و غریب ترین سیاستمدارهای کشور آمریکا که در روزگاری نه چندان دور فکر می کرد آفریقا یک کشور هست و نه قاره! ) به مرحله اجرا گذاشته شد، در کوتاه مدت به حدی لاشه گرگ روی دست فرماندار گذاشت که بالاخره با اعتراض سازمانهای حمایت از حقوق حیوانات، یکجورایی قرار شد گرگ ها برای خودشان زندگی کنند  و انسانها هم برای خودشان! ( اما قانون اجازه کشتار گرگ ها کتباً هنوز در ایالات متحده موجود هست اما به شکل سابق که همه را حتی با وعده های مالی ترغیب به کشتن گرگ ها می کردند اجرا نمی شود ). « خاکستری » درباره درندگی گرگ ها و رفتارهایی است که آنها دارند. در این فیلم گرگ های منطقه آلاسکا با جزییات کامل در یک داستان اکشن به عنوان نقش منفی قرار گرفته اند و فکر می کنم یکی از ترسناک ترین " بدمن " هایی که تابحال در عمر خودم دیدم، همین گرگ ها باشند!

آت وی ( لیام نیسن ) تیرانداز ماهری است که در یک شرکت نفتی واقع در منطقه آلاسکا، وظیفه از بین بردن گرگ های درنده را دارد. منطقه ایی که آت وی و گروهی از پرسنل در آن فعالیت می کنند، چیزی شبیه به یک دخمه است که نشانی از زندگی طبیعی در آن به چشم نمی خورد و به عبارت ساده تر تمام پرسنل شاغل در آن ، شامل افراد مشکل داری هستند که علاقه ایی زندگی اجتماعی ندارند و ترجیح می دهند تا در خلوت خودشان باشند. اما در یک روز زمانی که گروهی از پرسنل قصد خارج شدن از این منطقه را دارند، هواپیمای حامل آنها دچار سانحه شده و در منطقه سقوط می کند. تعداد بازماندگان این هواپیما تنها 7 نفر هستند که آت وی نیز یکی از آنان است. سرمای کشنده و بسیار سوزناک، باعث می شود تا بازماندگان به هر نحوی که شده به دنبال سرپناهی برای خود بگردند تا شاید نیروی کمکی بتواند هرچه سریعتر خودش را به آنها برساند و آنان را نجات دهد اما مشکل بزرگ دیگری وجود دارد که حتی از سرمای شدید منطقه هم کشنده تر است و آن حضور گرگ های گرسنه است! آت وی که تخصص در گرگ کشی دارد، سعی می کند تا بازماندگان را با قوانین و نحوه برخورد با گرگ ها آشنا کند اما گرگ ها گرسنه تر و زبان نفهم تر از آن هستند که بخواهند پایبند قوانین باشند...!

« خاکستری » از دسته اکشن هایی هست که در آن معمولاً همه افراد گروه به نوبت نفله می شوند و در انتها تنها یکی باقی می ماند! ( اصطلاحاً به آن survival می گویند که به معنای " باقی ماندن از مهلکه " می باشد ) اما این فیلم یک فرق اساسی با دیگر فیلمهای این ژانر دارد و آن اینکه در اینجا خبری از شخصیت های زائد و بی هویت نیست. در « خاکستری » تمام هفت نفر بازماندگان سانحه سقوط هواپیما دارای هویت مستقل می باشند و تماشاگر به خوبی در جریان فیلم آنها را درک کرده و نگران سرنوشت آنها می شود. در فیلمهای سبک survival معمولاً شخصیت های فرعی داستان که به همراه قهرمان اصلی به دنبال پیدا کردن راه نجات از مخمصه هستند، توسط بدمن های داستان به طرق مختلف از بین می روند و آب هم از آب تکان نمی خورد چراکه این شخصیت ها هیچ شناسنامه روشنی ندارند و بالطبع نبودشان هم چندان تاثیری در روند فیلم ندارد! ، اما خوشبختانه « جوئی کارناهان » در « خاکستری » این روند معمول را دستخوش تغییر کرده و به شخصیت های داستانش پر و بال داده تا فیلم به کمک این شخصیت های مکمل به جلو هدایت شود. البته به نظرم می شد که شخصیت های فرعی داستان به مراتب شخصیت پردازی بهتری می داشتند اما همینکه هنگام دریده شدن توسط گرگ ها ، تماشاگر برای سرنوشت شوم آنها تاسف بخورد، به نظرم به معنای این هست که « کارناهان » کار خود را به خوبی انجام داده است!

فضاسازی فوق العاده یکی دیگر از ویژگی های « خاکستری » است.« کارناهان » در « خاکستری » فضای بی نظیری از ترس و کنجکاوی ایجاد کرده که هر تماشاگری را مجذوب خود می کند. او در این فیلم شخصیت های داستان را به دل منطقه ایی می برد که اگرچه آنها در آنجا کار می کنند اما تابحال هرگز بدون تجهیزات ایمنی لازم از محل انجام فعالیت خود دور نشده اند، به همین جهت کاملاً با محیط پیرامونشان غریبه هستند و به درستی نمی دانند که چه چیزی در انتظارشان می باشد. آنها در منطقه آلاسکا تنها نظاره گر برف های سنگینی هستند که همه جا را سفید پوش کرده بعلاوه اینکه سرمای وحشتناک این منطقه نیز هر لحظه امکان نابود کردن آنها را دارد. این شرایط سخت و ترسناک در « خاکستری » با وسواس به تصویر کشیده شده و شما تا پایان فیلم امکان ندارد که لحظه ایی آرام بر روی صندلی خودتان بنشینید! .اما « خاکستری » جدای از تنهایی و سرما، دلیل دیگری را برای ترس به تماشاگر معرفی می کند که بسیار ترسناک تر و خشن تر از دو عامل قبلی هم هست و آن گرگ های منطقه آلاسکاست! به جرات می توانم بگویم که در کمتر فیلمی تا بدین حد به جنبه خونخواری گرگ ها توجه شده و چهره آنها تا بدین حد خشن توصیف شده است. در « خاکستری » این حیوانات چشمهای سفیدشان را در تاریکی آشکار می کنند و  در چشم بهم زدن می توانند یک انسان را تکه و پاره کنند. « خاکستری » موفق شده این محیط ترسناک را از سکانس آغازین فیلمش که با صحبت های آت وی همراه است، در دل تماشاگر ایجاد کند و تا سکانس پایانی هم آن را پرورش دهد. البته اگر پایان بندی غیرمعمول فیلم نبود، می شد که «خاکستری » را یک اکشن دلهره آور بی نقص بنامیم اما پایان بندی امیدوار کننده  فیلم در نهایت سبب می شود تا « خاکستری » نمره کامل را نگیرد. ظاهراً « کارناهان » فراموش کرده که در منطقه آلاسکا طبق گفته ساکنین اش ، اگر یک انسان در جنگل های وسیع این منطقه گم شود، احتمال نجات پیدا کردنش تنها %10 می باشد چه برسد به اینکه در دل جنگل گم شود و در آنجا تعداد زیادی گرگ گرسنه هم وجود داشته باشد!

پیرو کلیشه های اکشن سبک survival ، در اینجا ما قهرمانی داریم که چندان نشانی از یک قهرمان واقعی ندارد. او زندگی شخصی آشفته ایی دارد و حتی مدتی پیش چیزی نمانده بود که به زندگی شخصی اش خاتمه دهد! این شخصیت بحران زده توسط « لیام نیسن » ایفا شده است. بازیگری که بعد از حضور در فیلم « ربوده شده » توانست کارگردانان را متقاعد کند که هنوز هم می تواند در سنین پیری یک قرمان اکشن باشد. « نیسن » در این فیلم عملکرد بی نقصی داشته است. اگرچه شما می توانید در چهره او سردی و عصبانیت ناشی از قرارگیری در محیط سخت فیلمبرداری را مشاهده کنید، اما با این حال او عالی ظاهر شده است. تعجبم در این هست که چگونه « نیسن » 60 ساله می تواند در چنین شرایطی به انجام بازیگری آن هم در این درجه از سرما بپردازد! به نظرم « لیام نیسن » می تواند الگوی خوبی برای بازیگرانی باشد که همیشه از شرایط سخت فیلمبرداری گله دارند و عطای بازی در چنین نقشهایی را به لقایش می بخشند.

« خاکستری » یک اکشن " گرگی " ناب است که حتی زمان طولانی 146 دقیقه اش هم نمی تواند باعث خستگی شما شود. شما مطمئنا در هنگام تماشای « خاکستری » در جلوی صفحه نمایش میخکوب خواهید شد و به شخصیت هایی را نظاره خواهید کرد که همگی آنها قصد فرار از یک چیز را دارند و آن نه سرما، بلکه گرگ است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نويسنده : HM | تاريخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب
تصاویر فیلم Battle - Los Angeles
The Godfather 1972
Inception 2010
The Town 2010
نقد و بررسی فیلم The Avengers
Hanna 2011
Hesher 2010
God of War: Ascension - خدای جنگ : معراج
The Lord of the Rings: The Return of the King (ارباب حلقه ها: بازگشت سلطان
The Dark Knight (شوالیه تاریکی)
بهترین فیلم های تاریخ سینما و بهترین های دهه گذشته به انتخاب راجر ایبرت
تحسین غیرمنتظره آیت الله قائم مقامی از فیلم اصغر فرهادی
«جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت جایزه اسکار ایتالیایی شد
اسکار بی اعتبار است
12 Angry Men (دوازده مرد خشمگین)
The Good, the Bad and the Ugly (خوب، بد، زشت)
فهرست نامزدها و برندگان جوایز اسکار 2010
Pulp Fiction (داستان عامه پسند)
The Godfather: Part II (پدرخوانده 2)
The Godfather (پدرخوانده)
The Shawshank Redemption (رستگاری در شائوشنگ)
نقد و بررسی فیلم Seven Samurai
10 فیلم برتر دنیا از دیدگاه سایت
اخرین مطالب
معرفی فیلم Playback
معرفی فیلم Silent House
معرفی فیلم The Raid: Redemption
معرفی فیلم Wrath of the Titans
معرفی فیلم Titanic 3D
نقد و بررسی فیلم The Iron Lady
نقد و بررسی فیلم The Grey
نقد و بررسی فیلم Shame
کین خواهان و فروش جهانی180میلیون دلاری
تریلر آخرین اثر «ریدلی اسکات» منتشر شد / بهمراه لینک دانلود
پوسترهایG.I.JOE 2 و prometheus
نقش جوزف گوردون لویت در بتمن مشخص شد
تریلر سوم «ظهور شوالیه تاریکی» منتشر شد / دانلود تریلر
نخستین نگاره ازآرنولد در فیلم The Expendables 2
نقد و بررسی فیلم Ghost Rider: Spirit of Vengeance
نقد و بررسی فیلم Project X
نقد و بررسی فیلم John Carter
نقد و بررسی فیلم The Raid: Redemption
نقد و بررسی فیلم Wrath of the Titans
نقد و بررسی فیلم Case 39 2009
نقد و بررسی فیلم Paranormal Activity 2 2010
نقد و بررسی فیلم Saw 3D 2010
نقد و بررسی فیلم The Rite 2011